• Voetbalkleding voorkomt blessures Welke kleding draag je wanneer tijdens het voetballen?

    8 feb 2019
  • Het liefst zijn we altijd 'Mooi weer voetballers'. De lente zon, lekker lang licht buiten en de voor elke liefhebber herkenbare geur van natuurgras. De ideale voetbalomstandigheden. Die periode is echter vaak van korte duur en houdt al snel op door de lange stop tijdens de vaak mooiste zomermaanden van het jaar. In Nederland hebben voetballers vaak te maken met wisselende weersomstandigheden. Bij een goede voorbereiding en de kennis van het weer van morgen kunnen een hoop blessures worden voorkomen. Kleding speelt daarbij een belangrijke rol. 

    Regen

    Meeste voorkomende weersomstandigheid op de Nederlandse velden. Als het regent kun je tijdens de trainingen,  maar ook tijdens een warming-up het beste een regenjack dragen. Ligt voor de hand, maar er zijn verschillende soorten en maten. Een goed regenjack is ondoordringbaar, maar wel ademend. Goede regenjacks bestaan uit Gore-Tex laminaten. Let er wel op dat de waterafstotende eigenschappen van regenkleding verdwijnen na te veel wasbeurten. Met waterafstotende spray kun je dit voorkomen. 
    Het is beter om geen nylon of plastic regenkleding te dragen tijdens het sporten. Daar komt absoluut geen water doorheen, maar je zweet kan ook niet ontsnappen. Over het algemeen zitten we niet in dezelfde luxe positie als profvoetballers, die hun hele tenue kunnen vervangen in de rust. Welk kun je een extra ondershirt of droog thermoshirt meenemen. Doe je natte wedstrijdshirt tijdens de pauze even uit en trek je droge shirt aan om de warmte vast te houden en niet af te koelen. 

    Extreme kou

    Tijdens (extreme) kou is het vooral zaak om je lichaam om warmte te krijgen en deze ook op warmte te houden. Zodra de kou toeslaat op het lichaam is het lastig om deze weer warm te krijgen. Je lichaam verkleund, waardoor je spieren op spanning komen te staan en de kans op blessures groter wordt. 
    Bij (extreme) kou hebben we een aantal Tips op een rijtje gezet:

    - Kleding tegen kou omvat minimaal drie lagen. De eerste laag is vaak een thermoshirt, de tweede laag een shirt met lange mouwen en de derde laag bestaat vaak uit een goed ademend trainingspak. 
    - Draag voor en na het voetballen warme kleding. Bijvoorbeeld een trainingspak met warme jas en handschoenen.
    - Nike, Puma, Adidas, maar ook Craft zijn gespecialeerd in verschillende thermoshorts en -shirts. Laat je adviseren in de sportspeciaalzaken voor een goede basis. 
    - Draag bij goede kou een muts. Het grootste deel van je warmteverlies gaat namelijk via je hoofd.
    - Vervang kleding op gezette tijden om verzadiging met zweet en/of vocht te voorkomen. 
    - Om liesklachten te voorkomen, kun je kiezen voor een liesbroek. Deze beschermt je spieren ook tegen extreme kou. 

    Extreem warm weer

    - Meer kleding is meer warmte. Kies voor shirts met korte mouwen. 
    - Bedenk dat lichte kleuren minder warmte aantrekken van de zon dan donkere kleding. Hou daar rekening mee als je niet gebonden bent aan een vast tenue tijdens je training. 
    - Om je lichaamstemperatuur op peil te houden moet je kleding goed kunnen ademen en warmte kunnen afvoeren tijdens het voetballen in de hitte. 
    - Zorg dat de vochtinname voldoende is. Zorg ervoor dat er genoeg water langs de lijn staat. Goed drinken, ook al heb je geen dorst!